02.04.2016

Noskaidroti Latvijas iedzīvotāju iecienītākie vaļasprieki

Latvijas iedzīvotāju iecienītākie vaļasprieki, ar kuriem viņi arī lepojas, ir grāmatu un žurnālu lasīšana, ceļošana, kā arī sēņošana un ogošana, liecina «Lāčplēša alus darītavas» un tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS veiktā aptauja.

Ceturtajā vietā ierindojas dārza un lauku darbi, tad seko teātra apmeklējums, kulinārija un ēst gatavošana, koncertu apmeklēšana, braukšana ar velosipēdu un krustvārdu mīklu minēšana, savukārt devītajā vietā ierindojas fotografēšana un kino, bet vaļasprieku topa desmitnieku noslēdz peldēšana.

«Lāčplēša alus darītavas» pārstāve Inese Lielpinka minēja, ka novusu, kas ir Latvijā radīta spēle, par savu vaļasprieku uzskata tikai 4% iedzīvotāju. Lai arī starp topa desmit vaļaspriekiem nav minēti nekādi sporta veidi, tomēr aptauja parāda, ka iedzīvotāji ir gana sportiski, jo gandrīz 60% atzīst, ka vismaz reizi nedēļā sporto vai nodarbojas ar fiziskām aktivitātēm, bet gandrīz katrs desmitais to dara katru dienu.

Latvijas iedzīvotāju vaļasprieku vidū ir arī galda un prāta spēļu spēlēšana, pirts lietas, rokdarbi, medības un makšķerēšana, izstāžu apmeklēšana, dziedāšana un dejošana, sporta spēļu apmeklēšana, iepirkšanās, gleznošana un zīmēšana un citi.

SKDS vadītājs un sociologs Arnis Kaktiņš atzinīgi vērtē to, ka lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju ir vaļasprieks un viņi ar to lepojas, bet tajā pašā laikā aptauja parāda to, ka laiks, ko cilvēks velta savam vaļaspriekam, iet mazumā.

Ar grāmatu lasīšanu nodarbojas kā sievietes, tā arī vīrieši, taču abu dzimumu starpā šim vaļaspriekam ir liela atšķirība. Grāmatas un žurnālus lasa un ar to lepojas 54% sievietes un tikai 31% vīriešu. Ceļošana kā vaļasprieks ir 40% sievietēm un 35% vīriešu, sēņošana un ogošana – 35% sievietēm un 31% vīriešu, savukārt lauku un dārza darbi kā vaļasprieks ir 32% sieviešu un 24% vīriešu.

No vecuma grupām ar grāmatu lasīšanu visvairāk nodarbojas iedzīvotāji vecumā no 55 līdz 74 gadiem attiecīgi 53%, bet pozitīva tendence ir jauniešu vidū, jo vecumā no 18 līdz 24 gadiem grāmatas un žurnāla lasīšana kā vaļasprieks ir 42%, akcentēja Kaktiņš.

Visbiežāk, proti, katru vai gandrīz katru dienu, grāmatas lasa sievietes – 29% pretstatā vīriešiem – 16% un krievvalodīgie – 29% pretstatā 19% latviešu. Vērojama arī korelācija starp vecumu un grāmatas lasīšanas biežumu – jo cilvēks vecāks, jo lielāka iespējamība, ka viņš grāmatas lasīs biežāk.

Sociologs informēja, ka gandrīz puse respondentu uzskata sevi par mājās sēdētājiem, kas dod priekšroku pēc darba pavadīt laiku mājās. Tai pašā laikā iedzīvotāji to apzinās un atzīst, ka vēlētos vairāk laika veltīt savu hobiju attīstīšanai, turklāt gandrīz puse vēlētos vairāk laika veltīt tieši sportošanai.

Aptaujas rezultāti liecina, ka gados jaunāki un turīgāki cilvēki vairāk un biežāk pavada laiku kopā ar draugiem, bet katrs ceturtais respondents atzīst, ka viņam patīk algotais darbus un viņš to sauc arī par savu vaļasprieku.

Aptauja tika veikta no 12.februāra līdz 16.februārim, ar interneta starpniecību aptaujājot 1005 respondentus.

Psihoterapeite Aina Poiša uzskata, ka vaļasprieki cilvēka dzīves laikā var mainīties, jo dažādos dzīves posmos cilvēkam saistošas un interesantas šķiet dažādas lietas. Tomēr savs vaļasprieks būtu jāatrod katram, jo tas spēj sniegt prieku cilvēkam un, ja cilvēks ir priecīgs un apmierināts ar sevi, tad viņš jau daudz veiksmīgāk spēj komunicēt ar apkārtējiem cilvēkiem.

Lai pievērstu cilvēku uzmanību veltīt laiku saviem vaļaspriekiem, «Lāčplēša alus darītava» īsteno kampaņu «Brīvā laika varoņi». Kampaņas laikā ar speciāli izveidotu videofilmu un aktivitātēm sociālajos tīklos iedzīvotāji tiks aicināti apzināties vaļasprieku lomu kvalitatīvas dzīves nodrošināšanā un vairāk laika veltīt sev, draugiem un ģimenei, nododoties kopīgiem hobijiem.

Kampaņas laikā tiek rīkots arī konkurss sociālajā tīklā «Facebook», kurā ikviens var iesūtīt fotogrāfijas un video ar savu brīvā laika pavadīšanas veidu. Autors, kurš būs saņēmis visvairāk balsu «Facebook» balsojumā, saņems 1000 eiro balvu savam hobijam.